+48502682348
jfrankowska@innovaops.pl

Wstęp do konsultingu

Doradztwo w zakresie zarządzania 

W tradycyjnym modelu firmy konsultingowe w zakresie zarządzania pomagały organizacjom zwiększyć rentowność w ramach istniejących zasobów.
Obecnie firmy konsultingowe obejmują szerszy zakres usług, które łączą i jednocześnie zacierają granice między różnymi rodzajami usług konsultingowych.  

Usługi konsultingowe z zakresu zarządzania obejmują głównie:

– Przygotowanie kompleksowej strategii,
– Tworzenie i rozwój modeli biznesowych,
Projektowanie nowych produktów lub usług,
Doskonalenie operacji i usług,
– Rozwój działalności produkcyjnej,
Zarządzanie projektami.

Podział działalności konsultingowych

Na rynku, oprócz znanych międzynarodowych korporacji (np. McKinsey & Company, Ernst & Young, Accenture, Deloitte, KPMG), występują również butikowe firmy konsultingowe oraz niezależni doradcy biznesowi.
Korporacje zazwyczaj świadczą wszechstronny zakres usług, dla wszystkich branż. Mniejsze podmioty specjalizują się w wąskich, wybranych obszarach. Prowadzą je najczęściej osoby, które są ekspertami w danej dziedzinie i mają wiele lat praktyki doradczej, zdobytej w dużych korporacjach na różnych stanowiskach, w tym menedżerskich. Wśród niezależnych konsultantów istnieją również znane i cenione na całym świecie nazwiska jak na przykład Peter Drucker

Charakterystyka konsultantów

konsultanci

Słowo konsultant wywodzi się z terminologii angielskiej (ang. consultant). Konsultant to inaczej doradca biznesowy, mimo iż w Polsce trochę inaczej interpretuje się te dwa zawody. W praktyce jednak terminologia angielska bardziej przyjęła się na rynku polskim (napisałam o tym w artykule, który możesz przeczytać tutaj). 

Co mówią o nas “na mieście” (i skąd to się bierze)?

Konsultanci kochają dane. Liczby są jedyną rzeczą wspólną dla wszystkich organizacji. Organizacje gromadzą dane, ale często boją się z nimi skonfrontować. Dla nas dane stanowią bardzo ważne źródło informacji. Nie mamy awersji do wskaźników zarówno tych finansowych (ROI itp.), jak i procesowych (KPI itp.). Mamy obsesję na punkcie danych, ponieważ są apolityczne. Liczby co prawda nie tworzą rzeczywistości, ale ją opisują. Często to właśnie dane pomagają nam zobaczyć więcej niż tylko wierzchołek góry lodowej.

Konsultanci używają skomplikowanych narzędzi i technik – User persona, Mapa empatii, model biznesowy,  PDCA, SIPOC, Six Sigma, macierz RACI, macierz Ansoffa, MoSCoW, Lean, Agile, Prince2, design thinking, SOW, User stories, Pivot lista jest znacznie dłuższa. Korzystamy z tych narzędzi, gdyż pomagają nam w lepszym dotarciu i zrozumieniu problemu, a dodatkowo są to uniwersalne i sprawdzone techniki pomocne przy rozwiązywaniu problemów.

(Dobrzy) konsultanci mają mentalność przedsiębiorców. Dużo czytają na temat zachodzących trendów w zarządzaniu i biznesie. Nie straszna nam digitalizacja. Obserwujemy rynek i podążamy za nowinkami. Wiemy, że świat goni do przodu i firma powinna biec co najmniej w tym samym tempie. Jesteśmy praktykami. Nasza praca wiąże się z ciągłym rozwojem.

Konsultanci (nad) używają PowerPoint do komunikacji. Od lat PowerPoint stanowi podstawowe narzędzie pracy konsultanta. Jest to nasz sposób na opowiadanie historii. Opowiadamy historie o tym, jak pracujemy, jak zmienia się branża klienta, co wiemy o ich konkurentach, co się dzieje wewnątrz ich firm, dlaczego powinni zaufać właśnie nam itd. W tym procesie konsultanci łączą dane, badania, wywiady, testy, trendy, hipotezy i spostrzeżenia w spójną narrację, i o do tego właśnie służy Powerpoint. My po prostu opowiadamy historie.

Konsultanci są ciekawscy. Najlepsi konsultanci są świadomi biznesowo, pozytywnie nastawieni do życia i ludzi oraz zmotywowani do pracy w środowisku projektowym. Są szybkimi uczniami, którzy potrafią wgłębić się w problem, rozłożyć go na pojedyncze elementy, a następnie z tych elementów zbudować, podobnie jak w lego, rozwiązanie.

Konsultanci dążą „po trupach do celu”. Ale nam po prostu zależy na sukcesie swoich klientów. Musimy starać się bardziej niż etatowi pracownicy. Czasami zakres projektu jest jasny, a czasem nie do końca. Bywa, że musimy znaleźć jakiś sposób, żeby inteligentnie powiedzieć klientowi, że nie ma racji. Klienci czasami wynajmują nas, żeby obsadzić w roli „złych policjantów”, bo trzeba na przykład wdrożyć oszczędności w firmie. Jednak nawet w takich sytuacjach staramy się znaleźć rozwiązanie korzystne dla wszystkich. Ponadto wiemy, że jeśli nie pomożemy klientowi osiągnąć celu, to raczej będzie to jednorazowa współpraca. Chociaż zdarza się, że sami powinniśmy powiedzieć: nie

Używamy żargonu. Każda grupa zawodowa ma swój specyficzny żargon. Posługujemy się fachowym językiem głównie we wzajemnych kontaktach (w środowisku konsultantów). Dla niewtajemniczonych może on brzmieć rzeczywiście obco. Świadomy konsultant nie potrzebuje jednak żargonu, żeby podnieść swoją wartość. Klient jest dla nas najważniejszy, dlatego powinniśmy przemawiać zrozumiałym językiem. Jednak większość koncepcji zarządzania, a w tym terminologii (jak nie wszystkie…) przyszła do nas z zachodu i odpowiednie tłumaczenie na język polski bywa bardzo trudne.

Konsultanci projektują innowacje (i dobrze się przy tym bawią). Przy wprowadzaniu innowacji konsultanci zamieniają się w projektantów i odkrywają swoją artystyczną duszę. Rozwieszają na ścianie żółte karteczki, przypominają sobie, jak smakuje kreda, rysują procesy i inne wygibasy, które pomagają im pobudzić wyobraźnię i tworzyć środowisko przyjazne zmianom.

Nie dopada nas rutyna. Każdy klient to inne potrzeby i inny problem do rozwiązania. Każdy klient wymaga indywidualnego, często nieszablonowego podejścia. To, co dla jednej firmy okazało się trafnym rozwiązaniem, w drugiej może się w ogóle nie sprawdzić.

Jesteśmy odważni. Jesteśmy po prostu oswojeni z niepewnością i niejednoznacznością. Nasze życie to jedna wielka zmiana. Żyjemy w ciągłym biegu i pod wieczną presją. Musimy zabiegać o klientów, następnie stajemy na rzęsach, żeby zachwycić klientów naszą pracą, musimy przy tym wywiązywać się z ustalonych terminów pomimo pojawiających się nowych wymagań, oczekiwań i niespodziewanych przeszkód.

Każdy konsultant ma swój styl. Mimo wielu podobieństw różnimy się od siebie. Co prawda naukowcy zidentyfikowali 5 stylów zarządzania przez konsultantów, ale pewnie każdy konsultant to zupełnie inna jakość. 

Poznaj mnie