+48502682348
jfrankowska@innovaops.pl

JAK MAPOWAĆ HISTORYJKI UŻYTKOWNIKA?

JAK MAPOWAĆ HISTORYJKI UŻYTKOWNIKA?

Mapowanie historyjek użytkownika

Mapowanie historyjek użytkownika (user stories) to technika definiowania wymagań. Z tego artykułu dowiesz się, jak w ośmiu krokach zmapować rzeczywiste wymagania użytkowników i dzięki temu dobrze zdefiniować zakres projektu.

Do czego służy technika mapowania user stories?

Historyjki użytkownika są mapowane w celu ustalenia wymagań użytkowników, które docelowo stanowią zakres projektu.

Definiowanie wymagań (tzw. backlogs) wbrew pozorom nie jest zadaniem prostym, dlatego warto stosować narzędzia, które ułatwiają to zadanie. Mapowanie historyjek użytkownika sprawdza się w przypadku projektów, które mają wytworzyć rozwiązanie w postaci produktu lub usługi.

Bardzo często zdarza się, że osoby zarządzające projektem definiują zakres projektu na podstawie zadań, które mają doprowadzić do zbudowania z góry ustalonego produktu. Jest to typowe myślenie waterfall’owe. Istnieje jednak lepszy i zdecydowanie bardziej efektywny sposób na definiowanie zakresu projektu, czyli mapowanie historyjek użytkownika.

Mapowanie historyjek użytkownika to ćwiczenie oparte na współpracy, które pomaga określić drogę użytkownika do korzystania z określonego rozwiązania. Innymi słowy, jest to sposób na skupienie się na potrzebach użytkownika i faktycznych przypadkach użycia produktu lub usługi.

Historyjki użytkownika są skoncentrowane na wynikach, których oczekują użytkownicy, a nie jak w przypadku tradycyjnego opisywania zakresu na liście zadań do wykonania. User stories pozwalają również osadzić projekt w kontekście ogólnych celów biznesowych.

Zacznijmy od podstaw: na czym polega mapowanie historyjek użytkownika?

Mapowanie historyjek użytkownika to podejście tzw. od ogółu do szczegółu, które rozkłada wizję projektu na konkretne funkcje tworzonego w ramach projektu rozwiązania, którym następnie można nadać priorytety. Ten proces wygląda następująco:

Wizja -> Cele -> działania użytkownika -> zadania użytkownika -> user stories

Co to są historyjki użytkownika?

Historyjki użytkowników to krótkie, proste opisy funkcji opowiadane z perspektywy użytkowników. Jeśli chodzi o pisanie historyjek użytkownika, najłatwiej jest skorzystać z prostego schematu, który spopularyzował Mike Cohn, współzałożyciel Scrum Alliance:

„Jako [typ użytkownika] chcę [konkretnej funkcji], aby uzyskać [konkretną korzyść]”.

Ten format działa z wielu powodów. Przede wszystkim, opisuje wymagania dotyczące produktu w pierwszej osobie – co oznacza, że myślisz o konkretnej osobie, która go używa, a nie tylko o tym, co należy zrobić.

Jak wyjaśnia M. Cohn, jedną z głównych zalet historyjek użytkowników jest to, że „zdecydowanie przenoszą one punkt ciężkości z pisania o funkcjach na omawianie ich…. Te dyskusje są ważniejsze niż jakikolwiek napisany tekst ”.

Historyjki użytkownika zdecydowanie przenoszą punkt ciężkości z pisania o funkcjach na omawianie ich… Te dyskusje są ważniejsze niż jakikolwiek napisany tekst.

Przykłady historyjek użytkownika

Siła tego prostego narzędzia polega na tym, że umożliwia pisanie wymagań na dowolnym poziomie szczegółowości. Na najwyższym poziomie oznacza ujęcie zakresu w sposób, który Agile nazywa epikami, czyli historyjkami użytkowników, które obejmują szeroki zakres funkcjonalności. Na przykład: „Jako klient mogę kupić potrzebne produkty w sklepie internetowym”.

Agile doradza uchwycenie wymagań na ogólnym poziomie szczegółowości we wczesnym stadium projektu. Dalsze szczegóły są stopniowo uzyskiwane wraz z postępami projektu. Te ogólne historie nazywane są właśnie epikami. Powinno ich być max 15.

Epiki są następnie dzielone na mniejsze historie użytkowników (czasami dziesiątki lub setki). Na przykład możesz mieć historie użytkowników, takie jak: „Jako użytkownik mogę przeglądać produkty w dowolnym kolorze, aby szybko znaleźć to, czego szukam”.

Jak mapować historyjki użytkownika?

Mapowanie historyjek użytkownika wymaga wykonania co najmniej ośmiu następujących kroków:

1. Zacznij od zrozumienia użytkownika.

Mapowanie historyjek użytkownika umożliwia patrzenie na produkt z perspektywy użytkownika, zmuszając Cię do odłożenia na bok funkcji „nice to have” i skupienia się na tym, co zapewnia im teraz największą wartość. Przed przystąpieniem do ćwiczenia warto poznać użytkownika poprzez przygotowanie User persony.

2. Ustal nadrzędny cel.

Zanim zaczniesz ćwiczenie dotyczące mapowania historyjek użytkownika, określ nadrzędny cel rozwiązania, najprościej można to zrobić poprzez odpowiedź na pytania:

Co? Jaki problem próbujesz rozwiązać?

Dla kogo? Czy istnieje konkretny użytkownik lub podzbiór użytkowników, dla których tworzysz rozwiązanie? Jakie korzyści odniesie każdy z nich z tego, co powstanie?

Po co? Jakie są korzyści dla Twojej firmy z tworzenia tej funkcji lub produktu? W jaki sposób zapewnienie użytkownikom tego typu wartości doda korzyści?

3. Opisz podróż użytkownika w formie czynności.

Opisz podróż użytkownika w postaci ogólnych kroków (typu: wejście na stronę, wyszukiwanie produktu, zakup produktu, płatność itp.). Nie podawaj zbyt szczegółowych informacji. W tym momencie chcesz iść szeroko, a nie głęboko. Powinno być to poprzedzone wywiadami w terenie. Do tego ćwiczenia możesz wykorzystać narzędzie Mapa podróży klienta.

Mapowanie historyjek użytkownika

4. Podziel czynności na zadania użytkownika.

Czas pójść o krok dalej. Opisy czynności są zbyt duże, żeby zająć się nimi w pojedynczym sprincie. Należy je zatem podzielić na mniejsze zadania (lub nawet podzadania).

Na tym etapie musisz wiedzieć, co działa dobrze z perspektywy użytkownika, a co należy usprawnić lub jaką funkcję dodać. Jest to ćwiczenie, w którym należy uruchomić kreatywność. Wymaga ono zastanowienia, czego może brakować użytkownikowi. Funkcjonalności, które działają dobrze, należy wyróżnić. Na końcu upewnij się, że wszystkie zadania zostały uwzględnione.

5. Opisz zadania użytkowników w formie user story.

Użyj do tego wspomnianego wcześniej schematu:

 „Jako [typ użytkownika] chcę [konkretnej funkcji], aby uzyskać [konkretną korzyść]”.

6. Dokonaj priorytetyzacji wymagań.

Priorytetyzacji wymagań należy dokonać korzystając z techniki MoSCoW. Przesuń zadania na mapie zgodnie z priorytetem. Na górze powinny być priorytety „Must have” oraz „Should have” powinny być one oznaczone innymi kolorami.

7. Oszacuj wartości wymagań.

Należy skupić się na funkcjach, które wnoszą wartość oraz są szybkie do wdrożenia. Na tym etapie określa się, jaką konkretnie pracę trzeba wykonać, żeby dostarczyć daną funkcjonalność. Każda funkcjonalność powinna zostać oszacowana pod względem czasochłonności, ryzyka, niepewności oraz złożoności.

8. Podziel historyjki użytkownika.

Mapowanie historyjek użytkownika

Po ustaleniu priorytetów wydziel te historyjki, które stanowią minimalną liczbę funkcji potrzebnych do dostarczenia wartości użytkownikom (MUST – minimalny użyteczny podzbiór). Użyj tej części mapy do planowania sprintów.

Mapowanie historyjek użytkownika jest naprawdę potężnym narzędziem. Pokazuje wizualnie drogę użytkownika w kolejności sekwencyjnej, dzięki czemu pozwala zidentyfikować ewentualne luki. Stanowią konkretny plan rozwoju produktu lub usługi.

Zasoby

Mapowanie historyjek użytkownika to jedno z wielu narzędzi do zarządzania projektami. Jeśli chcesz poznać więcej podobnych narzędzi, to zapraszam do zakładki Narzędziownik.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.