+48502682348
jfrankowska@innovaops.pl

PETER DRUCKER KONSULTANT, KTÓRY PYTAŁ.

PETER DRUCKER KONSULTANT, KTÓRY PYTAŁ.

Peter Drucker

Zawód konsultanta a odkrycia w dziedzinie zarządzania

Osobistości takie jak Peter Drucker określa się mianem guru zarządzania. Jednak nie wszyscy mają świadomość tego, że wielu z tych guru ma swoje korzenie w pracy jako konsultant. I często to właśnie ten rodzaj pracy doprowadził ich do przełomowych odkryć w dziedzinie zarządzania.

Zawód, jakim jest konsultant, daje możliwość uczestniczenia w różnorodnych projektach. Jest to praca, w której obcuje się z problemami, ludźmi, procesami, technologią. Każdy konsultant dąży do skutecznego osiągnięcia swoich celów. Najczęściej, realizując projekty, sięgamy po sprawdzone praktyki i narzędzia, które są powszechnie znane na rynku. Są jednak tacy, którzy tworzą własne, unikalne koncepcje zarządzania i nie boją się ich zaprezentować całemu światu. Dzięki takim ludziom nie tylko inni konsultanci, ale również menadżerowie mogą lepiej wykonywać swoje obowiązki.   

Kim jest Peter Drucker

Peter Ferdinand Drucker urodził się w Austrii, był znanym i cenionym niezależnym konsultantem w zakresie zarządzania, ale był również pisarzem i wykładowcą akademickim. Zmarł w 2005 r., w wieku 95 lat, ale jego spuścizna z pewnością przetrwa. Zawarte w jego publikacjach idee nie znikną, z prostego powodu, w większości przypadków są trafne i uniwersalne.

Drucker podobnie jak najlepsi szpiedzy odkrywał prawdy o organizacjach (w tym te, które ludzie chcieli ukryć) i wyciągał odpowiednie, zdroworozsądkowe wnioski z tego, co zobaczył.

Pytania Druckera

Kiedy Drucker doradzał firmom, nigdy nie zadawał pytań, których celem było znalezienie rozwiązania dla danego problemu. Zadawał takie pytania, które umożliwiały klientowi osiągnięcie optymalnej odpowiedzi dla ich działalności.

Pytania te wynikały, jak sam twierdził, nie z jego wiedzy lub doświadczenia, ale z nieznajomości branży, firmy lub innych faktów, lub czynników, które często zbierają konsultanci (nic dziwnego, że konsultanci czasami zyskują reputację ekspertów, którzy pożyczają od klienta zegarek po to, żeby mu powiedzieć, która jest godzina, a następnie wystawiają fakturę za tą usługę 😉).

Peter Drucker uważał, że wszystko można poprawić lub usprawnić, jeśli zostaną zadane właściwe pytania i na te pytania uzyskane będą właściwe odpowiedzi. Opracował pięć słynnych pytań, które były kluczowe dla jego podejścia do biznesu. Opublikował je w książce „The Five Most Important Questions You Will Ever Ask About Your Organization”. Pytania dotyczyły tego:

Jaka jest twoja misja?

Kim jest twój klient?

Co ceni twój klient?

Jakie wyniki chcesz osiągnąć?

Jaki masz plan?

Praktyka doradcza Druckera

Drucker w swojej praktyce doradczej nie zawsze zadawał swoje słynne „pięć pytań”. W ten sposób Klienci mogliby przygotować się do udzielenia odpowiedzi.

Zamiast tego Drucker zadawał pytania wynikające bezpośrednio z braku jego wiedzy na temat problemu. Jak powiedział jeden z jego klientów: „Nie byliśmy do takiego sposobu pracy przyzwyczajeni. Podczas pracy z innymi konsultantami zadawane nam były pytania bezpośrednio powiązane z konkretnym problemem. Odpowiadając na te pytania, które de facto były związane z sytuacją naszej firmy, uzyskaliśmy olbrzymi wgląd w naszą działalność, a następnie zdecydowaliśmy, jakie kierunki podjąć, praktycznie sami”.

Metodologia, która stosował Drucker, była zupełnie inna, ale zarazem niesamowicie skuteczna. Jego teoria dotycząca zadawania właściwych pytań odnosiła się także do nas samych. Uważał, że aby być dobrym w tym, co się robi, należy także słuchać samego siebie. Dzięki temu podążać w dobrym kierunku i się rozwijać. Pytania stanowią technikę nauczania i nie mają na celu wywołania „rozwiązania szkolnego”.

Przykład Welcha

Drucker zauważył, że GE prowadzi wiele różnych działalności, więc kiedy spotkał się z dyrektorem generalnym Jackiem Welchem, zapytał: „Jeśli mógłbyś coś z tym zrobić, której działalności byś się pozbył? A ponieważ możesz coś zrobić to, co zamierzasz zrobić?”.

Te dwa pytania, a nie słynne pięć, spowodowały, że Welch zlecił swój słynny (lub niesławny w zależności od poglądów) rozkaz, że jeśli przedsiębiorstwo należące do GE nie jest lub nie może stać się numerem jeden, lub dwa na swoim rynku, powinno zostać sprzedane lub zlikwidowane.

Ten plan i podobne decyzje wynikające z tych dwóch podstawowych pytań zwiększyły wartość rynkową GE ponad 29 razy podczas kadencji Welcha. Kiedy przeszedł na emeryturę, firma została wyceniona na 415 miliardów dolarów. Niezależnie od tego, ile Welch zapłacił za te dwa pytania Druckera, były one warte każdego grosza. Jack Welch nie ukrywał, że jego sukces w GE opierał się na doradztwie Druckera.

Konkluzja  

Zadawanie pytań ma wiele zalet. Pytania, które sobie zadajemy, mogą kształtować nasze postrzeganie tego, kim jesteśmy, do czego jesteśmy zdolni i co jesteśmy gotowi zrobić, aby osiągnąć nasze marzenia.

Naprawdę można znaleźć dobre odpowiedzi, nie tylko słuchając Druckera, ale zadając pytania i słuchając siebie.

Image source: Esther Gons, thecorporatestartupbook.com

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *