INNOWACYJNE TRENDY W BIZNESIE NA 2019 ROK.
Digitalizacja, robotyzacja i automatyzacja to terminy, które dla wielu firm są synonimem nowoczesności i innowacyjności. Powyższe terminy to jednocześnie najbardziej popularne trendy w biznesie. Oznaczają one wdrażanie nowoczesnych technologii.
Dlaczego firmy podążają za trendami?
Nowe rozwiązania technologiczne umożliwiają firmom lepiej zarządzać swoimi procesami oraz biznesem. Podążanie za trendami oznacza dostosowywanie się do zmian na rynku. Celem tego jest zbudowanie środowiska pracy, w którym działa się efektywniej, czyli szybciej i bardziej elastycznie. Taki efekt można osiągnąć z jednej strony za pomocą nowej technologii, ale również nowej organizacji biznesu. Trendy w biznesie to nie tylko technologia, to również zmiany organizacyjne oraz mentalne.
Trendy w biznesie, co je łączy?
Obowiązujące trendy w biznesie nie są sumą przypadków. Pomiędzy nimi istnieje duża zależność. Trendy wskazują, jak będzie wyglądał biznes w przyszłości. Powoływane w firmie projekty wynikające z obowiązujących trendów powinny tworzyć zintegrowany plan rozwoju. Tak naprawdę, żeby organizacja osiągnęła najlepsze efekty, to technologiczne inicjatywy powinny być wdrażane równolegle ze zmianami organizacyjnymi. Poniżej prezentuję opis najważniejszych trendów w biznesie, którym warto przyjrzeć się bardziej szczegółowo.
Trend nr 1: Transformacja organizacyjna
Coraz więcej firm stawia na digitalizację, czyli przenosi swoje procesy do nowoczesnych systemów informatycznych. Technologie otwierają furtkę do upraszczania, optymalizacji oraz automatyzacji procesów biznesowych. Równolegle następować powinien proces transformacji organizacyjnej, bo automatyzacja wymaga odpowiedniego środowiska. Procesy same się nie zautomatyzują, do tego potrzebna jest technologia, ludzie oraz właściwe inicjatywy, czyli projekty, które zmieniają firmę. Transformacja to portfel projektów nastawionych na kompleksową poprawę efektywności organizacji.
Trend nr 2: Bliska współpraca IT z biznesem
Zmiany transformacyjne wymagają dobrych project managerów oraz bliskiej współpracy pracowników operacyjnych z osobami wspierającymi proces biznesowy tj. szeroko rozumianego IT, Prawników oraz Analityków Finansowych. Bezpośrednia współpraca tylko z IT nie wystarczy. Najczęściej zmiany w procesie wymagają dostosowania ich do obowiązujących regulacji. Ranga działu Prawnego w zmianach transformacyjnych powinna zostać bardziej dostrzeżona i uwypuklona.
Trend nr 3: Nowe role w procesie
Trendy w biznesie można zidentyfikować na przykład, przeglądając oferty pracy. Kiedyś szukało się Programisty, Testera, Analityka Biznesowego lub Project Managera. Obecnie w biznesie dominuje trend tzw. wszystko w jednym, czyli kompleksowe wytworzenie oprogramowania. Dzisiaj szuka się architektów systemowych, Agile Coach lub Scrum Master. Ci pracownicy nie koniecznie muszą skupiać w sobie wszystkie umiejętności techniczne i operacyjne, ale na pewno muszą wiedzieć jak skutecznie zintegrować biznes z systemem informatycznym. Hasłem, które pojawia się bardzo często w ogłoszeniach o pracę, jest DevOps, czyli koncepcja kompleksowej współpracy IT z biznesem, w całym cyklu życia usługi. W strukturach wielu organizacji tworzona jest funkcja Chief Innovation Officer. Osoby zatrudnione do pełnienie tej funkcji odpowiadają za zarządzanie procesem innowacji w całej firmie.
Trend 4: Efektywne kanały komunikacji
Ten trend biznesowy częściowo wynika z pierwszego punktu. Czat i workflow, czyli możliwość szybkiego udostępniania danych, dokumentów oraz informacji w narzędziach są kluczowe dla skutecznego prowadzenia działalności gospodarczej. Funkcje takie jak integracja danych i alerty związane z procesem w systemie mogą zmniejszyć liczbę e-maili i innych komunikatów. Dobry system IT jest narzędziem wspierającym działalność operacyjną również dzięki efektywnemu obiegowi zadań i dokumentów.
Trend 5: Aplikacje bez konieczności samodzielnego pisania kodu
Zaleta narzędzi, które nie wymagają pisania kodu, jest przede wszystkim taka, że gwarantują szybkość wprowadzania zmian. W związku z powyższym aplikacje powinny posiadać panel administracyjny, z którego łatwo i szybko można wprowadzać zmiany.
Trend 6: Roboty weszły do automatyzacji procesów
Botów pod żadnym względem nie należy lekceważyć. Być może jeszcze nie we wszystkich wzbudzają pozytywne odczucia, ale należy się do nich przyzwyczaić. Dlaczego? Przede wszystkim wypadają lepiej pod względem ekonomicznym. Są dostępne 24h na dobę, a jakość ich pracy nie spada w ciągu dnia. Robotyzacja może pomóc firmom w wykonywaniu powtarzalnych czynności i zastąpić człowieka w nieskomplikowanych zadaniach. Powtarzające się procesy, które kierują się regułami, są i będą automatyzowane. Boty są zdolne do replikowania ludzkiej działalności. Co więcej, sztuczna inteligencja może wykonywać te zadania bezbłędnie. Chatboty już teraz obsługują nas na lotniskach, w restauracjach, bankach oraz wspierają w rekrutacji czy sprzedaży.
Trend 7: Adaptacyjne zarządzanie biznesem
Adaptacyjne zarządzanie projektami (ang. Agile Project Management) to metoda charakteryzująca się ścisłą współpracą z klientem. Szybkie dostosowanie się i otwartość na zmiany w projekcie jest podstawą tej metody, co sprzyja wszelkim transformacjom. Kierownik Projektu w takim podejściu zmienia się w mentora umiejącego odpowiednio wdrożyć wizję. Dynamiczne otoczenie, jak i zmieniające się wymagania klienta wymagają krótkoterminowego planowania i zaangażowania całego zespołu projektowego, od którego oczekiwane jest duże zdyscyplinowanie, zwinność w działaniu i umiejętność współdziałania.
Trend 8: Dane pomogą w rozwiązywaniu problemów
Wyzwaniem dla Firm jest nie tylko właściwe zarządzanie pracą, ale również podejmowanie skutecznych decyzji i działań na podstawie rzeczywistych i dostępnych danych. Dotyczy to różnych procesów od zarządzania projektami do rozliczania czasu pracy.
Trend 9: Nie szukajmy magicznych rozwiązań
Stosowanie sprawdzonych narzędzi do projektowania modelu biznesowego oznacza grzebanie pod maską, w silniku organizacji. Rozmowy o modelu biznesowym mogą pomóc w przełożeniu abstrakcyjnych koncepcji na codzienne decyzje biznesowe. Model biznesowy jest podstawowym narzędziem porządkowania, komunikowania i wdrażania nowych rozwiązań. Model biznesowy to nie to samo co firma, to metoda poszukiwań prowadząca do wskazania kroków na przyszłość. Chcąc podążać za trendami i wdrażać skuteczne zmiany trzeba wbrew pozorom dążyć do prostoty oraz pełnego zrozumienia działalności firmy. Jeśli nie można wyróżnić się produktem, wystarczy zmienić przekaz komunikacyjny, równocześnie wzbogacając ofertę wartości dla klientów.
Reasumując obowiązujące trendy w biznesie, to teraz jest zdecydowanie czas na duże zmiany organizacyjne oraz rozwój technologii. Kierunek jest taki, żeby technologia stała się produktem masowym dostępnym równie szybko i łatwo co smartfony. Osiągnąć taki stan rzeczy można nie tylko przy pomocy nowych technologii, ale również zmianom w funkcjonowaniu organizacji jako całości.
image sources
- Trendy w biznesie: by Esther Gons thecorporatestartupbook.com